ديابتي‌ها مويز بخورند


 

نويسنده:دکتر محمدحسين صالحي سورمقي*




 
مويز در سال‌هاي اخير در آجيل‌فروشي‌ها جايگاه خاصي به خود اختصاص داده است.
اين عضو کوچک خشکبار در واقع همان کشمشي است که از انگورهاي سياه مجلسي قرمز يا انگور شاهاني تهيه مي‌شود. درخت انگور يا مو با نام علمي VITIS VINIFERA و با نام عمومي GRAPE بيش از 5 هزار سال قبل از ميلاد بومي آسياي غربي شده و فسيل برگ آن به دوران ماقبل تاريخ برمي‌گردد. انگور داراي انواع فراواني است که از نظر شکل ظاهري و رنگ متفاوت بوده ولي در خواص تا حد زيادي شبيه يکديگرند.
انگور در اثر خشک شدن خواص خود را از دست نمي‌دهد و حتي اثر نيروبخش آن بيشتر مي‌شود. جالب است بدانيد که عمده قند انگور، فروکتوز است که براي افراد مبتلا به ديابت مشکل‌ساز نيست. همچنين در سال‌هاي اخير فلز کروم در انگور تشخيص داده شده که موجب کاهش قند خون مي‌شود. يکي از دلايل مصرف کشمش و مويز به جاي قند به همراه چاي از قديم به خصوص در افراد ديابتي وجود قند فروکتوز و فلز کروم در انگور تازه و خشک است. بهترين و پرخاصيت‌ترين نوع مويز، مويز پرگوشت، کم دانه يا بي‌دانه است. البته دانه انگور داراي ترکيبات بسيار با ارزش و روغن خوبي است که در صورت له شدن از آن جدا مي‌شود.
خواص مهم انگور که تاکنون مورد تاييد قرار گرفته، عبارت است از: اثرات ضد درد، ضد چسبندگي پلاکت‌ها، ضدآلرژي، ضد آلزايمر، ضد سفت و سخت شدن رگ‌ها، محافظ کبد، ضد سرطان، ضد ادم، ضد باکتري، افزايش دهنده قواي جنسي، ملين، ادرارآور، مقوي قلب، کاهش‌دهنده کلسترول، محرک ايمني بدن، کاهش دهنده چربي خون و محافظت از اثر اشعه‌ها (آفتاب). اين ماده غذايي براي تقويت حافظه نيز مفيد است و بهتر است هر روز قبل و يا به همراه صبحانه مقداري از آن را استفاده کرد. مويز همچنين به تقويت معده کمک کرده و براي افرادي که ناراحتي‌هاي گوارشي دارند، مفيد است.
بايد اضافه کرد که ترکيبات بنفش (قرمز) رنگ انگور که در مويز وجود دارد ترکيبات آنتوسيانين بوده که داراي خواصي از جمله ضدسرطان، ضد تصلب‌شرايين و ضد آلزايمر است. با توجه به اثرات ارزشمند آنتوسيانين‌ها که به مقدار قابل توجه در انگور سياه يا مويز وجود دارد مي‌توان دريافت که خواص آنها از انگور سبز و کشمش آن به مراتب بيشتر و کامل‌تر است پس چه بهتر که انتخاب اول شما آنها باشند.
علاوه بر همه اينها، در سال‌هاي اخير از دانه انگور، روغني به بازار عرضه مي‌شود که مصرف خوراکي‌اش بسيار مفيد بوده و مي‌تواند جايگزين روغن آشپزخانه شود. اين روغن داراي خاصيت نرم‌کنندگي قابل توجه و اثرات ضد سرطاني است و مصرف آن باعث بالا رفتن چربي و کلسترول نمي‌شود.
همچنين عصاره دانه انگور داراي موادي شبيه به انگور، مويز و کشمش است و اکثر خواص آنها را داراست، به طوري که در سال‌هاي اخير از آن مکمل‌هاي دارويي و غذايي متعددي ساخته شده است.

پي نوشت ها :
 

* متخصص فارماکوگنوزي

منبع:www.salamat.com